BMW CE 04 – Următorul pas

Text
Adrian Cobzașu
Foto
Dragoș Savu

Pare luat dintr-un film SF, dar CE 04 este un fel de furtună anunțată încă din 2017, atunci când BMW a prezentat „Concept Link“ la Concursul de Eleganță Villa d’Este. Tehnologia viitorului își dădea întâlnire cu mobilitatea pe două roți și toate senzațiile analogice care provin din asta. Arăta luat de pe un platou de filmare al unui film SF, iar cablurile de curent cu izolație portocalie lăsate la vedere pe lateralul scuterului aveau rolul să transmită faptul că e electric. Câțiva ani mai târziu, în 2020, BMW făcea public modelul pre serie al lui CE 04, aproape similar cu cel de la Villa d’Este, doar că fără acele cabluri la vedere. Acum… iată-l pe străzi!

E o surprinză plăcută faptul că un producător mare lansează un produs atât de îndrăzneț din punctul de vedere al designului. E o strategie pe care am tot văzut-o recent la divizia auto a bavarezilor. În același timp e și de înțeles, pentru că apar tot mai mulți constructori fără o istorie bogată în spate care încearcă să prindă curentul în această primă fază. Și mulți dintre ei mizează pe aspect. Cât despre cumpărători, competiția ar trebui să fie în avantajul lor.

BMW CE 04 – Motor și transmisie

Tace și face. Fără vibrații, fără emoții, fără întârziere. Scoate doar un piuit specific electricelor, pe un ton care variază în funcție de cât de mult accelerezi. Performanțele sunt gândite pentru mediul urban, astfel că 0-50 km/h se întâmplă în doar 2,6 secunde. Acest 0-50 km/h tinde să devină rapid un obicei; pentru a verifica constanța performanțelor, desigur, nu pentru plăcerea personală. În cele mai frecvente situații și la viteze tipice orașului, CE 04 livrează puterea instant și cu o eficiență pe care doar electricele o pot avea. Are un singur raport de transmisie, deci ești mereu în treapta potrivită, iar gestionarea puterii de către electronică se face mult mai rapid, mai precis și mai lin decât la un motor termic.

Modul Dynamic este echivalent cu „one pedal drive“ de la mașini; selectându-l, poți conduce folosind doar accelerația. Frâna regenerativă este atât de puternică încât stopul se aprinde automat atunci când închizi accelerația. Tai curentul cred că ar fi o expresie mai potrivită. Este foarte intuitivă, iar în scurt timp vei învăța să o dozezi astfel încât să decurgă totul lin. Nu înlocuiește frâna!

În jurul a 70 km/h am observat o reducere a puterii disponibile. Accelerează în continuare, dar într-un ritm mai lent pentru a nu irosi energie. În cele din urmă ajunge la viteza maximă de 120 km/h. Legat de autonomie, o scădere mai bruscă începe abia atunci când te apropii și menții o viteză de 90-100 km/h și peste. În restul timpului, în oraș, chiar dacă plecările de pe loc sunt energice, autonomia de 130 km anunțată este plauzibilă.

Capacitatea bateriei este de 8,9 kWh și se încărcă în 4h 20 min atunci când este descărcată complet. Cu un încărcător rapid (CE 04 se încarcă la maxim 6,9 kWh) are nevoie de 1h 40 min pentru 0-100% și doar vreo 45 min pentru 20-80%.

BMW CE 04 – Ciclistică și frâne

Are ampatamentul cu aproape 16 cm mai lung decât al unui R1250 GS și cântărește 231 kg. Bateria este amplasată între roți și centrul de greutate e cam tot pe acolo. În centru e un spațiu gol pe post de portbagaj și deasupra lui e șaua. Lesne de înțeles că stabilitatea este exemplară. Având în vedere toate acestea, întrebarea care se pune este: cum se descurcă într-un oraș aglomerat?

Pe scurt, se simte similar unui maxi scuter atunci când ai nevoie să filtrezi traficul. Este la fel de lung ca unul dar, nu are nimic deasupra roții spate ce ar putea atinge când îl înclini pe lângă mașini, în acest caz. Compensează așadar ampatamentul mare, care la rândul lui e necesar pentru ca roata față să nu se ridice la orice accelerare mai puternică, voluntară sau nu. Cei 60 Nm sunt livrați de la 0 (zero) rpm, practic de pe loc. 

Chiar dacă suspensia are o cursă relativ scurtă, de 110 mm pentru față, respectiv 92 mm pentru spate, nivelul confortului este peste așteptări. Se comportă similar cu o motocicletă atunci când crești ritmul, în sensul că simți cum lucrează, când se încarcă față ca să împingi mai mult sau când se așează spatele ca să poți accelera.

Roata spate de 160 și profilul pneurilor îl ajută să fie agil fără să aibă nevoie de unghiuri mari de înclinare. Iar sistemele electronice precum ABS Pro și DSC (controlul tracțiunii) filtrează comenzile pe care le dai și asigură liniaritate în exploatare. Acestea sunt mereu un binevenit plus de liniște atunci când forțezi ca să profiți de spațiile libere din trafic, sau pur și simplu explorezi un oraș liber și intri cu aplomb într-un viraj sau ieși din el punând gazul… adică… rotind potențiometrul la maxim.

BMW CE 04 – Ergonomie și confort

Există mai multe variante de șa disponibile, iar cea prezentă la modelul testat era de o densitate medie. Nu părea prea comodă la început, dar după vreo 4 ore călare cu mici pauze, încă nu devenise deranjantă. Totul depinde și de calitatea drumurilor pe care le parcurgi și cât de denivelate sunt. CE 04 este bine închegat și are o ținută de drum ușor înclinată spre fermitate. Ampatamentul lung ascunde parțial faptul că suspensia lucrează din greu peste denivelări dar, nu o face pentru mult timp.

BMW CE 04 – Dotări

Pachetul Dinamic opțional ar trebui bifat (costă 380 euro), pentru că vine cu ABS Pro ce ia în calcul unghiul de înclinare în timpul perioadelor de frânare și aduce modul Dynamic de condus (care combină livrarea maximă a puterii cu recuperarea maximă a modului Eco). Inclus în acest pachet este și farul adaptiv. În rest, lista bogată de opționale oferă de la diferite șei și cutii de bagaje la multiple elemente de personalizare vizuală.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.