Pentru lansarea noii YZ250F, Yamaha a organizat pentru presa internațională o sesiune extinsă de teste pe un circuit de motocros din sudul Franței. Din partea noastră, pentru a descoase cu adevărat noul model și nu a vorbi într-una despre schema de culori inspirată din anii ‘90, transmite din teren Aida Cojanu, multiplă campioană națională la motocros. Dar până să ajungem la aspectele dinamice, iată noutățile.
YZ250F este mai agilă și precisă, oferă piloților o ergonomie îmbunătățită și o putere disponibilă pe o plajă mai largă de turații. Faptul că este mai ușoară cu 1 kg decât modelul precedent, nu face decât să demonstreze cât de intens s-a lucrat la acest model. Masa la plin este cu numai 2 kg mai mare decât cea a modelului cu motor în 2 timpi.
Cadrul din aluminiu a fost preluat de la surata mai mare YZ450F, și modificat pentru a susține motorul de 250. Zona cadrului din apropierea jugului, unde este locul tradiționalului rezervor, este coborâtă cu 15 mm față de modelul precedent. Totodată au fost coborâte cu 15 mm și barele de torsiune ale cadrului (cele care leagă lonjeroanele de leagănul motorului). Prin urmare și rezervorul a fost montat mai jos. Acesta păstrează volumul de 6,2l dar, are acum și o formă optimizată și este mai îngust cu 6 mm. Cadrul mai compact în ansamblu și cu rigiditate revizuită în puncte cheie (jug, suport basculă, zona mediană), contribuie la creșterea stabilității, a tracțiunii și oferă un feedback mai bun pilotului.
O cursă neîntreruptă pentru performanță
YZ250 câștigă curse și campionate de 50 de ani, încă de la debutul din anul 1974. Te-ai gândi că după atâta timp lucrurile sunt așezate și nu se mai pot aduce cine știe ce modificări la lucrurile elementare. Pentru frâna spate se folosește un furtun cu rigiditate redusă pentru a optimiza cursa pedalei și a oferi un control mai bun. Tot din capitolul lucrurilor esențiale face parte și triunghiul ghidon-șa-scărițe. Iată că la modelul 2024 s-au găsit 10 mm loc în plus pentru picioare: șaua este mai înaltă cu 5 mm, iar scărițele montate mai jos cu 5 mm. Până și ghidonul, care este mai subțire, stă așezat din fabrică orientat cu o treaptă mai în spate, către pilot. Dacă vorbim de ergonomie și libertate de mișcare, trebuie să menționăm că odată cu modificările cadrului a fost obținută și o șa mult mai plată de la un capăt la altul. Diferența de nivel la general a șeii este cu 15 mm mai mică decât la precedentul model. Iar eliminarea conductelor pentru admisia de aer a contribuit la reducerea lățimii din dreptul radiatorului cu 50 mm.
Desigur, trebuie să recunoaștem că motocrosul nu mai este ce a fost în trecut. Cel mai la îndemână exemplu este chiar Yamaha, care a rescris regulile la început anilor 2000 atunci când a introdus motorul în 4 timpi la clasa mare.
Că tot am ajuns la partea mecanică, motorul preluat de la generația anterioară vine cu niște reglaje și modificări care amplifică puterea în zona turațiilor înalte. Notabil este airbox-ul ce trage aer în principal prin partea lui din spate (dinspre rezervor), și are baza din cauciuc, nu plastic, pentru a armoniza pulsația aerului în admisie în ton cu turația. Filtrul de aer mărit dispune de o zonă de „aer curat” cu 30% mai mare.
Modificările motorului, dincolo de noul ECU și noile hărți de alimentare și aprindere, au fost implementate pentru o fiabilitate crescută în condițiile noilor caracteristici de putere. Lanțul de distribuție cu un coeficient redus de frecare are o lățime mai mare cu 30%, la fel ca pinioanele axelor care sunt cu 30% mai groase. Întinzătorul de lanț este și el nou.
Suspensiile KYB au primit componente interne noi, menite să folosească pe deplin eficiența noului cadru. Reglajele față și spate revizuite amplifică pe cât posibil aderența disponibilă și absorbirea șocurilor. Pentru protecția împotriva zgârieturilor și a loviturilor cauzate de diferite elemente întâlnite sau aruncate de alte motociclete pe traseu, protecțiile furcilor acoperă și mai mult jambele. Iar pentru durabilitate sunt folosite garnituri cu buză mărită pentru a preveni pătrunderea prafului.
Yamaha nu spus-o, așa că putem să ne dăm noi cu părerea: ediția aniversară YZ 50th Anniversary nu doar că arată mai cool, ci pare și mai rapidă în ochii nostalgicilor. Și tocmai ca să nu alunecăm pe această latură subiectivă, predăm legătura.
Aida Cojanu, corespondenta noastră din teren
M-am simțit foarte bine pe ea. Pentru că YZ250F 2024 are cadrul mai subțire, am putut să o controlez mult mai bine în toate situațiile. Ghidonul stabil ajută foarte mult pe bump-uri, acolo unde contribuie mult și noua suspensie. În viraje, personal, îmi este un pic mai greu să o manevrez, însă se simte că este mai compactă. Faptul că este mai ușoară cu 1 kg va fi apreciat de riderii care pot să sesizeze această diferență. În sărituri am observat că este mult mai ușor de controlat, ceea ce îți dă o siguranță de sine în plus ca pilot. La modul general, ergonomia îmbunătățită va ajuta mult pilotul în timpul competițiilor.
Prin aplicația Power Tuner de la Yamaha putem modifica de pe smartphone puterea motocicletei după preferințe, de la o livrare lină la una agresivă. Este un lucru util pentru condiții schimbătoare de aderență și pentru adaptarea la stilul de pilotaj al fiecăruia. De asemenea, pot fi efectuate mici reglaje folosind aplicația drept ghid. Acest lucru ajută la dezvoltarea piloților și la înțelegerea mai bună a motocicletei.
În completare, menționăm că prin aplicația Power Tuner se pot alege două hărți prestabilite care apoi pot fi selectate în timpul mersului de către pilot prin intermediul butonului „Mode”. Tot din aplicație poate fi reglat Launch Control-ul ce include funcția Rev Limiter, care are trepte de 500 rpm. Când sistemul consideră împlinit startul va dezactiva limitarea, iar după ce este selectată treapta a treia, sistemul Launch Control se dezactivează.