Toyota GR Supra + cutie manuală
Dintr-o astfel de operație matematică cu siguranță că rezultă ceva pozitiv. Foarte pozitiv.
Toyota a anunțat pentru 2023 posibilitatea alegerii unei cutii de viteze manuale la modelele GR Supra cu motoare de 3.0l și lansarea unei ediții limitate A91-MT. Într-o lume în care „manual” înseamnă doar o apăsare de buton pe o cutie automată și care doar îți dă senzația că schimbi manual, noua opțiune oferită de Toyota pare să fie acea Supra așteptată de pasionații care apreciază o cutie de viteze manuală bună și care poate au fost un pic dezamăgiți cand au descoperit că cea de-a 5-a generație de Supra, lansată în 2020, pierduse ceva din pedigree-ul original.
Din fericire, inignerii de la GAZOO Racing (de la denumirea asta vine GR) n-au montat pur și simplu o cutie manuală oarecare ci au depus toate eforturile pentru a crea și dezvolta o cutie de viteze special croită pentru gabaritul și puterea de 382CP a motorului de 3.0l. În plus, au umblat un pic și pe la sistemele de suspensie și frâne pentru a obține și mai multă performanță.
Pe noua cutie de viteze inginerii au montat arbori și pinioane noi și au înlăturat partea de insonorizare pentru a reduce din greutate comparat cu versiunea automată. De asemenea, au montat un ambreiaj mai mare și mai puternic (bigger is better) care oferă o zonă de fricțiune mai mare și o rezistență mai mare a arcului.
Cele 6 viteze ale cutiei sunt dotate cu iMT (intelligent Manual Transmission) care conține un software programat să prioritizeze sportivitatea mașinii. Practic, la schimbul vitezelor iMT pregătește motorul pentru a oferi cuplu optim și consistență în treapta următoare. Raportul final a fost scurtat la 3,46 (de la 3,15 în GR Supra cu cutie automată) ceea ce îi oferă un grad mai mare de sportivitate.
Inginerii de la GAZOO Racing n-au uitat nici de interiorul cockpit-ului unde pentru manșonul schimbătorului de viteze de doar 200g au calculat un raport al pârghiei optim pentru a asigura o schimbare rapidă și fără efort a vitezelor. În plus, poziția manșonului este la câțiva centrimetri buni distanță de consolă astfel încât să nu oprești din greșeală ventilatorul cand dai a 3-a.
Toyota GR Supra este de fapt celebra Toyota Supra intr-o variantă „tunată” de GAZOO Racing și prezentată de Toyota în 2019. GR Supra a fost primul model lansat de Toyota sub brandul GAZOO Racing (GR) fiind un proiect de suflet al lui Akio Toyoda, președintele Toyota. Împreună cu celelalte modele lansate până acum, GR Yaris și GR86 coupe, GR Supra continuă să afișeze acele calități care definesc brandul și anume mașini născute din pasiune pentru condus și construite pe baza expertizei și experienței acumulate de campionii mondiali de la Toyota GAZOO Racing.
La lansare, GR Supra a venit echipată cu un motor cu 6 cilindri în linie de 3.0l și 335CP/500Nm cuplat la o cutie automată în 8 rapoarte. În 2021 a primit un upgrade la motorul de 3.0l până la 382CP/500Nm dar și un nou motor cu 4 cilindri de 2.0l care, cu cele 2 turbine, produce nu mai puțin de 255CP/400Nm. Ambele motoare au fost lăudate și probabil ca cei de la Toyota au plecat urechea la vocile care tot întrebau de o variantă manuală.
Pe lângă noua cutie de viteze, sistemele de tracțiune și frânare au fost îmbunătățite și adaptate noilor modificări astfel încât diferențele de feeling dintre cutia automată și cea manuală să fie minime. Sistemul de control al tracțiunii TRAC a fost configurat pentru a se împăca bine cu puterea motorului și pentru a oferi maximum de accelerație la ieșirea din curbe.
O funcție nouă disponibilă este Hairpin+ care te ajută în virajele foarte strânse și aflate în urcare (în pantă mai mare de 5%) pentru că permite mai multă libertate de patinare a roților, în grade diferite pe partea stângă comparat cu partea dreaptă.
Ediția speciala A91-MT va fi fabricată în doar 500 de exemplare și va avea ca echipare specială o tapițerie din piele Cognac, schimbător din Alcantara cu logo-ul GR și un sistem audio JBL cu 12 difuzoare. La exterior va avea etriere inscripționate GR Supra și un logo Supra de culoare roșie. Cele două culori disponibile vor fi alb mat și gri „CU Later”. Roțile de 19inch vor fi special turnate și îmbrăcate cu Frozen Gunmetal Grey.
Începând cu 2023, toate modelele GR Supra vor avea suspensii reajustate, coloană de direcție reprogramată și un diferențial spate sport activ. Roțile de 19inch din aluminiu vor arăta impecabil împreună cu noile culori speciale printre care o culoare intitulată Stratosphere Blue.
La interior vom găsi scaune încălzite și îmbrăcate cu piele neagră. Varianta premium va avea în plus un display head-up color și un încărcător de telefon wireless. Supra Connect include informații live din trafic iar cu aplicația pentru iPhone se va putea bloca/debloca ușile sau chiar controla climatizarea.