În 2023, Honda va sărbători 50 de ani de la lansarea primului MX oferit publicului larg. Până în 1973 motocicletele de motocross erau rezervate echipelor de curse. Aceste cinci decade au văzut numeroase evoluții tehnologice.
Totul a început cu CR250M Elsinore (denumit după legendara cursă de pe lacul Elsinore). Motocicleta avea 104 kg și era construită de la zero pe baza unui motor în 2 timpi de 247.8cmc care producea 29 CP, montat pe un cadru tubular semi-dublu din oțel, basculă din oțel, două amortizoare la suspensia din spate și frâne cu tamburi. Deși primul prototip a fost gata în 1971, publicul a avut acces la primele modele de fabrică abia în 1973, iar modelul a fost vândut (în versiuni actualizate și îmbunătățite) până în 2007. Succesul modelului a venit din primul an al lansării când multiplul campion Gary Jones a câștigat campionatul AMA Motocross pe un CR250M „stock”.
După succesul din competiții, Honda a lansat în 1981 primul model CR250R. Noul model avea un motor răcit cu ajutorul a două radiatoare mici iar pentru creșterea performanței Honda a montat pe cadrul de oțel o basculă de aluminiu, un amortizor Pro-Link și frâne tamburi dublu acționați. După doar un an de la lansare a luat ființă Honda Racing Corporation (HRC), inițiale arhicunoscute în lumea motorsportului.
În 1985, Honda a introdus modelul răcit cu apă CR500R, poate cel mai ușor de recunoscut model de motocros, model care a definit perioada de glorie a motocrosului din anii 1980. Lansat inițial în 1984 într-o variantă răcită cu aer, CR500R a devenit o motocicletă de mit și legendă datorită faptului că brutalitatea motorului punea la grea încercare atât șasiul dar de cele mai multe ori și pilotul, forțănd în permanență limitele superioare ale amândorura. Nu este de mirare ca designul ei a și fost ales și folosit ca sursă de inspirație pentru modelul aniversar 50 de ani CRF450R din 2023.
În 1997, odată cu evoluția motoarelor, Honda a lansat CR250R, primul MX cu cadru de aluminiu. Rigiditatea oțelului a fost înlocuită de o flexibilitate caracteristică aluminiului și, împreună cu suspensiile ajustabile Showa și frânele pe disc, noul CR250R a făcut pasul în era high-tech a motocrosului din zilele noastre.
Honda a continuat să inoveze și, în 2002, a introdus primul motor în 4 timpi, odată cu prima generație CRF450R. Noul model oferea aceleași caracteristici ale șasiului ca CR250R, fiind în același timp îngust și ușor. Principala noutate o reprezenta motorul de 449cmc în 4 timpi care nu era doar puternic ci și mult mai ușor de controlat comparabil cu motorul în doi timpi.
În 2009, CRF450R a primit în dotare un sistem de injecție electronică și un sistem de control ale alimentării și aprinderii prin HRC PGM-FI. Noul model era mai compact decât predecesorii săi iar centrul de greutate a fost tras mai mult înspre partea din față și cât mai jos posibil. Și suspensiile au fost îmbunătățite cu noile Kayaba de 48mm AOS upside-down și un amortizor spate compact.
Anul 2017 a adus un CRF450R complet redesenat construit pe un șasiu complet nou, suspensii Showa și un motor cu mai multă putere, toate formând un pachet promovat drept „ABSOLUTE HOLESHOT!”. Anual, modelul a primit actualizări precum pornire electrică, mai mulți cai, mai mult cuplu, HRC launch control și sistemul Honda Selectable Torque Control (HSTC) care oferă posibilitatea selectării a 3 niveluri de tracțiune.
În 2021, CRF450R a primit inovații direct de la CRF450RW-ul HRC cu care Tim Gajser câștigase campionatul MX GP în 2019 și în 2020.
Pentru celebrarea celor 50 de ani de la apariția lui CR250M Elsinore, Honda a prezentat CRF450R 50th Anniversary limited edition, un model care reușește să aducă un omagiu pe deplin meritat al dominației CR din anii 1980.
HRC a profitat de experiența acumulată în campionatele FIM World MXGP, AMA Supercross și Pro Motocross și a produs un CRF450R mult mai ușor de pilotat și mult mai rapid. Modelele 2023 au primit modificări ale motorului care permit o creștere de peste 10% a cuplului la turații reduse, puterea fiind transmisă mai fin. Eșapamentul din aluminiu este acum mai rezistent fără a adăuga greutate. Cadrul a fost întărit iar cursa amortizorului spate asigură acum mai mult feedback, control și tracțiune iar împreună cu suspensia față care absoarbe mai bine hopurile, CRF450R este acum mai stabil și virează mai rapid.
Designul ales pentru modelele 2023 sunt inspirate din istoria glorioasă a modelelor MX construite de Honda, începând cu CR250M Elsinore. Scaunul albastru, suportul de număr în culoare albă, roțile aurii și designul general este inspirat din CR-urile anilor 1980 care au scris istorie.
CRF450RX a primit aceleași update-uri și, în plus, a fost dotat cu un rezervor de plastic de 8 litri, roată spate de 18 inch, setări ECU personalizate, stand de aluminiu și apărătoare mâini.
Toate modelele 2023 au primit un design nou în culorile HRC și cu logo-ul HRC discret amplasat pe carenele laterale.