Yamaha R7: sportiva noilor generații

Text
Adrian Cobzașu
Foto
Bogdan Paraschiv

Yamaha R7 duce mai departe frumusețea clasei supersport într-un pachet prietenos și cât se poate de capabil. Pe scurt, aș descrie R7 ca o sportivă pentru stradă. Livrează performanțe acolo unde ai cel mai des nevoie de ele, la turații mici și medii, iar atunci când o urci în ture devine prea rapidă pentru a te bucura de ea în siguranță pe drumuri publice.

Dacă ești interesat de latura sportivă, ai la dispoziție o foarte lungă listă de accesorii care începe cu simplele protecții, slidere și mici piese de design, și ajunge la amortizoare Ohlins sau arcuri cu tensiuni diferite. După o personalizare ce trece de latura cosmetică, costul ar ajunge la nivelul unei Aprilia RS 660. Italianca are mai multă putere, și e foarte greu de ignorat asta, plus electronică ce include IMU pe 6 axe.

Totuși, modificările aduse unei R7 standard o pot face ideală pentru greutatea și ritmul tău de mers. Poți avea o motocicletă pentru track days sau anumite competiții doar cu piese de schimb cumpărate din lista de accesorii de la Yamaha. Nu ne surprinde că prin alte țări există competiții dedicate motocicletelor bilindrice, chiar monomarcă în unele cazuri, fiind o treaptă cât se poate de normală între micile 300 și puterile de 120-130 CP din clasa 600 (în configurație de competiție).

Yamaha R7 – Motor și transmisie

De regulă, sportivele și viteza mică nu se potrivesc, iar clasicele 600 sunt cel mai bun exemplu. Pentru că motoarele nu au destule resurse la turații mici, trebuie să le urci în ture ca să răspundă normal și ajungi deseori fără intenție la viteze mari. Tot din cauza răspunsului, sunt mai dificil de controlat la viteze foarte mici pentru că fie smucesc, fie sunt considerabil subturate și trebuie să le ajuți cu ambreiajul.

CP-2 lui R7 impresionează cu o hartă de aprindere foarte bine pusă la punct, reacționând cât se poate de lin și previzibil la orice turație, fără smucituri. În oraș, pe străduțe sau printre mașini va fi foarte simplu de condus, fără să-ți ceară mai multă atenție pentru a gestiona maneta de accelerație. În plus, nu se încălzește ca un 4 în linie, iar căldura degajată rămâne oricum în partea de jos. Putem forța un pic nota și spune că R7 este o excelentă motocicletă de oraș: e îngustă și ușor de strecurat, ajungi bine la sol, consumă vreo 4 l/100 km și, foarte important, ambreiajul e atât de ușor că pare unul de 125 cmc.

Nostalgicilor le va lipsi urletul metalic al unui 4 în linie. În rest, chiar dacă puterea maximă de 73,4 CP nu impresionează în acest segment, cuplul mare livrat în plaja de turații cel mai des folosită îți va merge la suflet. Poți să o ții lejer în jurul a 4.000 rpm, acolo unde motorul pare mai calm ca sunet și vibrații, știind că oricând ai nevoie să accelerezi va răspunde de parcă așteaptă stând pe vârfuri să rotești accelerația. Liniaritatea îi va face pe cei cu experiență să înțeleagă de ce nu e neapărat nevoie de controlul tracțiunii, iar celor precauți le va da încredere să exploateze resursele fără teamă. Când o duci spre limitare și își intră în ritm, devine prea rapidă pentru trafic deschis. Totodată, pe liniile drepte ale unui circuit, te depășește un maxi enduro mai serios.

Primul lucru de spus despre cutie este că schimbările treptelor sunt line și precise, chiar dacă levierul are o cursă puțin mai lungă decât m-aș fi așteptat. Un quickshifter ar merge de minune, ar fi un plus de rafinament atât pe circuit cât și pe stradă. Transmisia este foarte bine etajată pentru vitezele cu care circuli în mod normal pe drumuri publice. Te poți bucura de condusul în sine, schimbând trepte și folosind frâna de motor, ieșind din viraje cu gazul larg deschis într-o treaptă mai sus decât cea necesară, totul fără să ajungi la viteze la care lucrurile scapă imediat de sub control sau rămâi brusc fără marjă de eroare.

Yamaha R7 – Ciclistică și frâne

Este o mică rachetă pe drumuri întortocheate când lucrurile devin serioase. De multe ori abia ai timp să deschizi gazul la maxim că deja ai ajuns în următorul viraj. Pui la treabă osul, frânele și suspensiile, iar în câteva minute ești copleșit. Este o motocicletă care te încurajează să aduci multă viteză în viraje, și care din construcție te ajută să o gestionezi. Doar că trebuie să muncești ca să o exploatezi corespunzător.

Pompa de frână Brembo oferă un feedback impresionant și este o plăcere să o dozezi. Contra partida acestui răspuns este faptul că necesită o forță mai mare aplicată manetei în timpul perioadelor de frânare violente. Dar lucrează bine alături de furcă și împreună îți permit să așezi de fiecare dată cu exactitate această R7 pe trasa aleasă. Doar pneurile standard dau ceva semne de protest când crești ritmul.

Suspensiile lui R7 sunt complet reglabile, așa cum îi stă bine unei sportive, însă au o particularite: cursă de 130 mm, față și spate. Nu este o diferență majoră față de ce întâlnim de regulă în cazul motocicletelor stradale, sport touring sau naked, însă acel centimetru în plus față de norma de 12 arată ușoara înclinație către confort. În egală măsură, o motocicletă un pic mai ridicată de la sol este mai agilă și mai ușor de înclinat în viraje.

Yamaha R7 – Ergonomie și confort

A fost proiectată să ofere o libertate de mișcare foarte mare, pentru piloți de înălțimi diferite, mici sau mari. Șaua îți permite să te duci mult în spate atunci când ai nevoie să te ascunzi sub parbriz, iar forma ei îți oferă o bună susținere atunci când te lași pe viraje. Rezervorul mai plat în zona dinspre șa nu te încurcă atunci când vrei să te muți rapid dintr-o parte în alta. Scărițele sunt poziționate mai în spate și mai sus decât la MT-07 pentru a nu atinge solul ușor și a-ți oferi suport la unghiuri mari de înclinare.

Poziția ușor mai relaxată decât cea tipică unei sportive riguroase o face potrivită pentru escapade mai lungi. Poți face câteva sute de kilometri într-o zi fără efort. Dacă faci asta mai multe zile la rând și des, poate ar trebui să cauți o motocicletă cu ghidon normal, nu cu semi ghidoane.

Yamaha R7 – Dotări

R7 vine cu strictul necesar, însă lista de accesorii suplimentare este foarte cuprinzătoare. Ne-au atras componentele ce țin strict de performanță, cum ar fi quick shifter-ul. Sunt și cele mai numeroase. Dar se găsesc și accesorii precum genți laterale sau suport pentru telefon.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.