Acest Yamaha XMAX este bun la toate. Nu încep cu concluzia, din contră. Este motivul de la care vine întrebarea: această medie pe care o atinge nu te face la sfârșitul zilei să-ți dorești mai mult? Poate mai multă putere și protecție la vânt pentru călătorii lungi sau poate că era mai bine dacă ar fi fost o idee mai ușor pentru mersul prin oraș? Răspunsul, ca de fiecare dată când îți alegi un mijloc de transport, este simplu și clar dacă știi exact cum îl vei folosi.
Este unul dintre cele mai eficiente scutere și unul dintre cele mai bune exemple pentru mobilitatea personală. Păstrează parte din agilitatea unui 125 în spații restrânse dar, o îmbină cu stabilitatea unui maxi scuter la călătorii extraurbane și oferă persoanelor mai înalte o ergonomie mai bună. Este una dintre cele mai raționale alegeri pe care le poți face fără să renunți la mici plăceri. În plus, designul modern, dar fără elemente stridente, îl fac pe XMAX șă-și găsească loc rapid în orice peisaj urban, indiferent că este vorba de clădirile de la începutul secolului trecut sau ale celui prezent. Și are destulă tehnologie să nu te facă să te gândești mereu la motociclete.
Yamaha XMAX – Motor și transmisie
Motorul lui XMAX este rafinat: nu vibrează deranjant și produce un zgomot care se aude mai în surdină în timpul mersului. Acestea sunt cele mai importante trăsături pe care le-ar putea avea, pe lângă consumul care nu trece mult de 3 l/100 km. Cei 27,6 CP sunt mai mult decât suficienți pentru mediul urban. Chiar dacă oricând ți-ar plăcea mai multă putere, până la urmă de asta și există motociclete naked de peste 200 CP, sunt rare ocaziile în care chiar ai avea nevoie de mai mult. Și pentru că nu e nevoie să accelerezi mereu până la capăt, motorul va rula în general la o turație mai joasă. Este un aspect plăcut acest nivel redus al zgomotului, cu singura excepție care apare atunci când te trezești că mergi mai repede decât ai avea impresia.
Legat strict de consum, l-am făcut să urce la 3,7 l/100 km după ce am parcurs, cu pasager, o bucată de autostradă, la o viteză de aproximativ 115 km/h (la care rulează liniștit). Ca performanțe, ajunge decent la 90 km/h și este bine așezat pe drum la această viteză. Dacă mergi fără pasager vei putea depăși liniștit pe un drum național. Dacă îl conduci relaxat, prin oraș sau dincolo de el, te poți apropia ușor de cei 3 l/100 km declarați.
XMAX vine cu sistem de control al tracțiunii inclus în varianta standard. Este deja prezent și la scuterele de 125, nu doar cele Yamaha, deci este absolut normal să-l găsim și în categoria de mijloc.
Yamaha XMAX – Cicilistică și frâne
Așa cum era de așteptat, este plăcut de condus, și nu doar în oraș. Clar nu este cazul să îl punem la încercare pe kilometri întregi de serpentine. Însă pe un drum virajat am avut tendința să-l luăm un pic la întrebări. Folosind ambele frâne, cum ar și trebui de fapt, e foarte ușor de așezat pe viraje, iar la ieșire cei aproape 28 CP pot accelera ușor. Ce vreau să spun este că îl poți conduce într-un mod activ, nu doar să îl plimbi de colo, colo.
Este ușor rigid. Simți cum lucrează suspensia, este asemănătoare cu cea a unei motociclete. Și acest lucru îți dă încredere în timpul manevrelor mai curajoase. Doar spatele este, la modul general, ceva mai dur din cauza cursei scurte. În ce privește strecuratul, în afara spațiilor foarte înguste în care trebuie să faci mai multe manevre ca să te strecori, acolo unde un 125 s-ar descurca mai bine datorită unghiului de bracaj mai mare și masei reduse, nu prea sunt situații în care te-ai aștepta mai mult.
Frânele bine proporționate și ABS-ul lucrează împreună pentru ca și cei mai puțin experimentați să poată opri într-o distanță bună de fiecare dată când situația impune. Când prinzi o zi de vară călduroasă și o bucată de asfalt neted și niște viraje care te îmbie să crești ritmul… atunci, da, ți-ai dori poate niște frâne care mușcă mai tare dar, sunt prea rare situațiile ca să vorbim de vreo lipsă.
Yamaha XMAX – Ergonomie și confort
La fel ca în cazul oricărui scuter mediu, spațiul acomodează persoane de înălțimi variate, dar forma șeii nu-ți permite să ajungi perfect la sol, așă că te face să stai un pic pe vârfuri când ești oprit. Protecția la vânt este bună. Așa cum menționam mai sus, apar situații în care ajungi la viteze mai mari decât ți-ai propus pentru că nu te bate vântul și motorul împinge dezinvolt. Singurul amendament sunt turbulențele la nivelul căștii cauzate de parbriz. Totuși, persoanele care nu au fix 1,8 m înălțime, cât am eu, vor fi mai avantajate. Parbrizul nu se poate regla.
În portbagajul lui XMAX am reușit să punem două căști integrale. Aceleași căști nu și-au găsit loc în T-MAX din cauza formei, poate că altele ar intra, și nici în NMAX care e limitat pur și simplu de dimensiuni. Un punct în plus pentru X.
Yamaha XMAX – Dotări
Vine în standard cu sistem de control al tracțiunii și telecomandă Smart Key în locul cheii clasice dar, nu este scuterul cu cele mai multe dotări standard. În schimb compensează prin finisări ale detaliilor demne de o motocicletă, iar șaua cu acele cusături și mix de materiale este unul dintre cele mai bune exemple în acest sens.