Yamaha NMAX – Urban dweler

Text
Adrian Cobzașu
Foto
Bogdan Paraschiv

Yamaha NMAX face parte din segmentul foarte competitiv al scuterelor de 125 cmc, o bucată de piață care înregistrează printre cele mai mari volume de vânzări. Așadar este normal ca aceste modele să primească o atenție sporită din partea oricărui constructor. Finisările demne de o motocicletă sau dotările precum sistemul keyless erau de așteptat, pentru că au devenit oarecum comune. Ce impresionează sunt cele precum distribuția variabilă sau sistemul de control al tracțiunii.

În timpul pandemiei și imediat după, mobilitatea personală a căpătat brusc o importanță deosebită. Străzile care erau pline la orele de vârf până la refuz de mașini, majoritatea doar cu șoferul înăuntru, tind să fie aglomerate tot timpul zilei. Transportul în comun este insuficient pentru numărul mare de călători și de multe ori prea lent din cauza traseelor neadaptate ritmului în care apar cartiere sau noi puncte de interes. În aceste condiții, nu cred că mai trebuie să explic de ce ar fi ideal un scuter care consumă puțin peste 2l/100 km și te scutește de ore în șir de stat în trafic.

Yamaha NMAX – motor și transmisie

Monocilindrul de 125 cmc produce 12,2 CP la 8.000 rpm și pune la treabă până la ultima resursă disponbilă mulțumită sistemului de distribuție variabilă pe partea de admisie (prezent la NMAX încă din 2015). La modul general performanțele îmbunătățite înseamnă că motorul poate împinge și de la turații mai mici. Nu avem măsurători precise dar, chiar și atunci când am mers cu pasager ne-am simțit în siguranță, în sensul că ne-am deplasat în ritm cu traficul. A fost nevoie doar de atenție sporită în intersecții, pentru a pleca de pe loc imediat cum se pune verde. 

Start&Stop e unul dintre sistemele preferate, că tot am ajuns la capitolul intersecții. Sigur că va conta pe termen lung și economia de combustibil dar, ce apreciez sunt liniștea și lipsa vibrațiilor la semafor. Întârzierea cauzată de repornire este scurtă. Poate deveni deranjantă în situațiile în care ești furat de peisaj. Oricum, nu durează mai mult decât ți-ar lua să cuplezi o treaptă și să dai drumul la ambreiaj la o motocicletă obișnuită. Rapiditatea cu care pornește se datorează electromotorului care îndeplinește și rol de alternator și este angrenat direct de arborele cotit. Silențiozitatea acestei soluții pentru demaror este un plus care vine la pachet.

L-am învârtit la poze, am mers cu pasager, l-am plimbat și pe autostradă câțiva kilometri și la sfârșit am avut un consum de 2,5 l/100 km. Să fie notat că nici nu suntem cei mai supli jurnaliști.

Yamaha NMAX – ciclistică și frâne

Noul model are suspensie revizuită pentru o ținută de drum îmbunătățită. Probabil că doar proprietarii modelului precedent își pot da seama de diferențe: până la urmă s-a îmbunătățit o platformă care era deja bună. Rămâne rigid la trecerea peste denivelări mai pronunțate sau peste guri de canal care nu sunt la nivel dar, asta pentru că ampatamentul este scurt și cursa suspensiilor e mică, la fel ca la orice alt model din clasă. În restul timpului, îți dă încredere în manevrelor mai îndrăznețe.

Controlul tracțiunii pe un scuter de 12 CP pare redundant, mai ales când există motociclete naked de serie cu peste 200 CP. Totuși, sunt conduse de persoane de categorii și experiențe diferite. O plasă de siguranță este binevenită când vrei pur și simplu să ajungi undeva. Ești atent pe unde mergi dar nu trebuie să eviți cu orice preț marcajele atunci când plouă, să tresari când treci peste linii de tramvai sau când ieși dintr-un sens giratoriu după ce primăria a împrăștiat pe jos acea soluție de curățare rudă cu mâzga. Și nu, nu mă refer la pelicula alunecoasă care se formează când se udă asfaltul și apa se amestecă cu murdăria existentă, ca la începutul ploii.

ABS-ul intervine mai târziu decât mă așteptam atunci când am abuzat frânele. Se va opri la fel de repede precum o mașină? Nu, evident. Sistemul aduce acea liniște și siguranță că atunci când frânezi o faci la maximul de aderență disponibilă fără să te gândești dacă ai încărcat fața sau când ar trebui să începi să eliberezi maneta. Frânezi și atât.

Manevrabilitatea în spații restrânse este unul dintre motivele principale pentru care îți cumperi un scuter de 125. În cazul de față, unghiul de bracare al ghidonului și buna centralizare a maselor lui NMAX îți permit să te strecori cu lejeritate pe arterele congestionate, chiar și când ai pasager. 

Yamaha NMAX – ergonomie și confort

Mie, care am 1.80 m înălțime, îmi pare că este cu un număr mai mic decât mi-ar trebui. Mi-ar plăcea să-mi pot întinde un pic mai mult picioarele și să fiu puțin mai departe de ghidon. Pe de altă parte, îmi place că ajung foarte bine la sol, spre deosebire de un maxi scuter la care stau pe vârfuri din cauza formei pe care o are șaua.

Există disponibil un parbriz mai înalt pentru o mai bună protecție în partea superioară. În oraș te-ar putea proteja de eventualele zoaie aruncate de alte vehicule din trafic atunci când te prinde ploaia. Iar dacă nu îl folosești doar în mediul urban ci și în zonele conexe, te-ar feri de vânt. Personal, pentru că îmi place aspectul lui NMAX cu parbrizul standard, nu mi-aș monta unul mai înalt.

În privința spațiilor de depozitare, mi-ar fi plăcut ca ambele buzunare din carenajul frontal să poate fi încuiate. Cât despre portbagajul de sub șa, este prea mic pentru o cască integrală sport. Poate una fără un profil aerodinamic pronunțat și-ar găsi loc.

Yamaha NMAX – Dotări

Este primul scuter care vine echipat cu CCU, unitatea de control asociată bordului, responsabilă pentru conexiunea cu smartphone. După instalarea aplicației MyRide, notificări prind apeluri, mesaje sau emailuri pot fi afișate direct pe bord. Probabil că generațiile tinere apreciază astfel de lucruri, unii dintre noi preferă scurtele pauze de distanțare socială pe care le avem pe motocicletă sau scuter.

Printre dotările lui NMAX se numără Smart key (popularul keyless), faruri duble LED și controlul tracțiunii. Sunt motociclete care nu vin cu toate aceste sisteme. Puteți consulta lista lungă de accesorii dacă vă interesează latura practică. În altă ordine de idei, sunt disponibile pentru acest model și amortizoare spate cu tot cu arc de la Ohlins, dar costul e semnificativ.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.