Fișa tehnică a acestei Yamaha XSR este singurul lucru serios care i-ar putea convinge să facă cale întoarsă pe cei cu experiență. Mă refer în special la puterea de 73,4 CP, care nu mai este de ceva timp impresionantă. Secretul pentru a descoperi ce ascunde motorul e să treci de aceste cifre care spun doar jumătate din poveste și să o conduci: bicilindrul acela are puterea să dea peste cap orice socoteală.
Pe scurt, XSR este varianta cu aspect clasic a popularului MT-07 și cea pe care o preferăm. Inclusiv până la faceliftul din 2021 al MT-ului, consideram că dintre cele două XSR avea un design mai omogen. Versiunea Tribute, sau Legacy (cum sunt denumite modelele intrate în producție mai recent), aduce un tribut celebrului model XT500. Odată cu stilul scrambler vine un burduf pentru furcă, scărițe de enduro, ghidon cu bară de ridigizare precum cel al clasicelor XT-uri, șaua plată, plus o pereche de pneuri cramponate. Rezervorul din aluminiu prelucrat prin mașinare este și el un detaliu interesant dar, îl văd mai degrabă ca pe un detaliu mai mult custom decât scrambler.
Pe scurt, ambalajul clasic ascunde tehnologie modernă, alcătuind un pachet vizual atemporal. Din punctul de vedere al design-ului, nu-mi place că tot ce este în jurul motorului e puțin aglomerat cu fire, furtune sau auxiliare.



Yamaha XSR Legacy – motor și transmisie
CP2-ul oferă un melanj interesant între cuplu mare imediat după ralanti și o dezinvoltură în a se tura până spre limitare. Nici nu-i de mirare că te cucerește imediat. Vibrează? Sunt doi cilindri paraleli, normal că da. Pistonează mai pronunțat la viteze mici de rotație, devine mai lin spre zona medie în care îl folosești cea mai mare parte din timp, apoi începe să vibreze spre înalte. În ultima parte e hotărât să livreze și toți caii putere, suficienți pentru depășiri.
Cuplul generos tinde să te ridice pe o roată dacă insiști cu accelerația în primele două trepte de viteză. Bine sau rău, rămâne la aprecierea fiecăruia, și spun asta pentru că XSR nu are sistem de control al tracțiunii. Puterea este livrată foarte liniar și tot ce ai nevoie să rămâi în siguranță e un pic de bun simț. Inclusiv pe drumuri de calitate inferioară sau pe asfalt ud.

Dulcea zonă medie este cea în care XSR se simte cel mai bine. Un ritm susținut care să-ți solicite atenția fără să-ți ridice tensiunea. Ieșirile din viraj la turație medie cu gazul larg deschis vor deveni rapid un obicei. Pe drumuri virajate este capabil de un ritm susținut, însă suspensia și frânele nu te vor încuraja să-l menții pentru multă vreme. Festina lente.
Prin oraș știe să se facă plăcut. Într-o comparație directă nu e la fel de rotund la viteze foarte mici precum este fratele lui mai mare, CP3. Însă tot ce trebuie să faci dacă nu vrei să retrogradezi în prima treaptă, cum ar fi recomandat, este să-l ajuți pe alocuri cu ambreiajul. Legat de schimbatul treptelor, totul curge și pare mai legat la turații mai înalte.
Yamaha XSR Legacy – ciclistică și frâne
E atât de prietenoasă și ușor de condus că ar fi ciudat să mă plâng de suspensie. Întradevăr, când vrei să-i dai cărbuni e nevoie de susținere suplimentară pentru că se înmoaie furca și frânele nu-ți oferă toată încrederea din lume dar, nu pentru asta e făcută. Și oricum nu e de parcă ar ajunge la capătul cursei la orice frânare puternică, iar asta în condițiile în care a avut la ghidon pe cineva trecut bine de 100 kg. Apropo de frâne, sunt foarte ușor de dozat, ceea ce contribuie la ușurința cu care se conduce, chiar și la sfârșitul unei zile încărcate. Sau pe un drum de țară, dacă ar fi să ne gândim la latura de scrambler.
Mie mi place că filtrează denivelările sau când oprești pur și simplu la semafor. Nu mi-ar plăcea să fie mai rigidă de atât. Transmite un vibe: dacă un MT-09 SP e un partener care te împinge în orice moment la giumbușlucuri, XSR te invită să te bucuri de călătorie.



Yamaha XSR Legacy – ergonomie și confort
Oferă o poziție aproape neutră, pe care aș compara-o cu cea pe care o ai pe un scaun atunci când te așezi corect, foarte puțin aplecată către înainte. Te poți ridica ușor în scărițe peste obstacolele care îți ies în cale, ești în control pentru o varietate de situații, de la un drum de țară la serpentine, și poți să petreci câteva ore bune fără să te obosească.
În ce privește gabaritul, la 1,80 m pare că eram la limită. Scărițele sunt așezate suficient către în spate încât să le simt la limita confortului, iar dacă aș fi fost mai scund probabil că ar fi trebuit să mă întind un pic după ghidon.



Yamaha XSR Legacy – dotări
Lista dotărilor pe care le-am remarcat se limitează în principal la accesoriile ce fac parte din pachetul Legacy, enumerate anterior. E o motocicletă care livrează o experiență clasică, nefiltrată excesiv de tehnologii moderne și nici știrbită de problemele de fiabilitate specifice vechilor motociclete.
