Yamaha Ténéré World Raid – Toate străzile lumii

Text
Adrian Cobzașu
Foto
Dragoș Savu

Una dintre motocicletele cu care îți poți lua lumea în cap… în segmente de vreo 500 km, căci atât are autonomia maximă teoretică. Genți pentru bagaje, suspensie pentru un plus de confort, și două rezervoare pentru situațiile în care găsirea unei benzinării ajunge să seamăne mult cu o vânătoare de comori.

Legat de vreo posibilă rezervă legată de performanță și fiabiliatate în locuri izolate sau greu accesibile, am văzut deja cât de versatilă poate fi Ténéré, de la deșert până în vârful Anzilor. Sau în timpul urcărilor tehnice sprecifice hard enduro din Carpații noștri.

Pe de altă parte, dacă te interesează o Ténéré cu elemente de protecție robuste și un aspect diferit de varianta standard, probabil că ai fi mai împăcat cu modelul Ténéré 700 Rally, care păstrează greutatea redusă și înălțimea abordabilă. Nu e de parcă Ténéré World Raid ar fi o altă motocicletă, însă fix acei 1-2 centimetri în plus în înălțime o fac mai greu de încălecat și inclusiv de oprit în zone cu teren denivelat. Costul este apropiat.

Yamaha Ténéré 700 World Raid – motor și transmisie

Popularul CP2 oferă cuplu foarte liniar pentru ușurință în folosire și precizie la manevre făcute la viteze mici, iar cei 73,4 CP ai săi sunt suficienți pentru depășiri. Desigur, există motociclete din categoria adventure care au aproape 100 CP în plus și o masă totală apropiată de cea a Ténéré-ului. Dar, când folosești cu adevărat motocicleta pentru ce a fost gândită, nu ai nevoie de mai mult. Apropo, tocmai în această idee Yamaha a reproiectat airboxul modelului World Raid pentru a trage un aer cât mai curat, fără praful ridicat de roți.

Prima și a doua treaptă sunt foarte bine etajate pentru parcurgerea unor zone tehnice. Dacă e suficientă aderență poți urca și coborî la unghiuri impresionante cu motorul aproape de turația de ralanti. Iar amberiajul ușor de acționat va fi cu siguranță apreciat la finalul unei zile cu multe ore în șa.

Cu toate cutiile de bagaje montate aerodinamica are de suferit, evident. În aceste condiții e bine de știut că la viteze de croazieră de 80-90 km/h consumul încă este unul foarte bun, iar autonomia nu are de suferit. Lucrurile se schimbă atunci când îi ceri motorului să împingă constant la viteze de autostradă. Și dacă mai prinzi și o zi cu vânt, consumul ajunge ușor la 8 l/100 km rulând în jur de 130 km/h. Trebuie doar să te întrebi dacă vrei să ajungi repede sau departe cu benzina pe care o ai.

Yamaha Ténéré 700 World Raid – Ciclistică și frâne

Cele două rezervoare au fost montate mai jos decât cel vechi și astfel a fost coborât puțin centrul de greutate dar, doar piloții își pot da seama de acest lucru și pot exploata beneficiul. Revenind la lucruri palpabile, suspensiile KYB mai performante și amortizorul de ghidon sunt principalele modificări în ce privește manevrabilitatea. Cursa suspensiilor a fost crescută în față și spate cu 20 mm, ajungând la 230 mm pentru furcă, respectiv 220 mm pentru mono amortizor. Acestuia din urmă i-a fost montată o bucșă care are rolul de a prelua șocurile mari ce apar când se ajunge la capăt de cursă, așa cum se poate întâmpla în cazul unor sărituri.

Suspensia mai performantă face diferența atunci când ritmul crește, în special pe macadam sau pe drumuri de pământ. Filtrează mai bine denivelările, ține roțile mai mult timp în contact cu solul și e mai previzibilă la viteze ridicate. În momentele în care vrei să alergi cu adevărat ai la dispoziție un reglaj suplimentar: amortizorul de ghidon. Setat la o intensitate mai mare va ține sub control ghidonul, ceea ce îți va permite să împingi mai mult fața atât pe segmentele de viteză cât și pe viraje.

Frânele sunt aceleași ca la modelul standard Ténéré 700, eficiente pe asfalt și ușor de dozat pe suprafețe neregulate. ABS-ul are trei moduri de funcționare: pornit, ABS spate oprit și oprit față-spate.

Yamaha Ténéré 700 World Raid – Ergonomie și confort

Șaua mai plată îți pune la dispoziție mai mult spațiu de manevră, iar poziția la ghidon este una destul de neutră, similară cu cea a unui scaun de birou. Mergând de unul singur, este foarte ușor să îți schimbi poziția în șa ca să te destinzi fără să te oprești.

Scărițele mai mari cu care vine World Raid ar trebui să fie montate și pe versiunea obișnuită a lui Ténéré, atât de bune sunt. Oferă o susținere excelentă, aproape îți lasă impresia că ar fi niște mici platforme.

Mersul în picioare este cât se poate de natural. Șaua e mai îngustă în zona rezervorului decât cea a unei Ténéré standard, iar asta îți oferă mai mult spațiu de manevră și o priză mai eficientă.

Yamaha Ténéré 700 World Raid – Dotări

Suspensia și amortizorul de ghidon sunt cele mai importante dotări standard, iar cruise controlul vine imediat după. Din lista de dotări opționale modelul testat avea cutiile de bagaje din aluminiu laterale (toate din aluminiu, fiecare costă în jur de 480 euro) și toba Akrapovič cu protecție termică din carbon. Aceasta din urmă costă 999,91 euro. Produce un sunet deosebit de clar și atent controlat și devine zgomotoasă doar atunci când ești cu gazul deschis la maxim.

Zeen is a next generation WordPress theme. It’s powerful, beautifully designed and comes with everything you need to engage your visitors and increase conversions.