Iată-ne ajunși la Milano pentru lansarea noului Yamaha XMAX 300. Am ținut să menționez orașul pentru că locul a fost cu siguranță ales intenționat pentru a scoate în evidență acest maxi scuter mediu. Nu de alta dar, Milano este supranumit capitala designului și a modei internaționale. Iar una dintre principalele noutăți ale XMAX-ului este aspectul. Forme proeminente și bine definite, cum s-ar spune la sală, care par că se potrivesc la fel de bine pe lângă clădirile încărcate de istorie, cât și pe lângă cele noi, îmbrăcate în pereți de sticlă. Farurile și stopurile simetrice au blocuri de lumini ce formează litera X atunci când sunt aprinse, ceea ce te ajută să identifici imediat modelul dacă designul mai dinamic nu e destul de clar.
Cealaltă noutate importantă este bordul TFT care oferă și conectivitate bluetooth. Vine în două variante de mărime: 4,3 inci pentru varianta standard și unul mai mic, de 4,2 inci la Tech Max, care este completat de un clasic display LCD ce afișează viteza de deplasare, nivelul combustibilului și kilometrii parcurși.
Se impune o mărturisire: suntem ușor subiectivi în cazul lui XMAX 300. În primul rând datorită schemei de culori, ne-a plăcut încă de atunci când am văzut prima oară la T-MAX acest verde mat (Dark Petrol, oficial) în combinație cu jantele aurii. De notat că acest colorit face parte din pachetul Tech-Max; revenim cu detalii. În al doilea rând, 300 este cel mai echilibrat din gama MAX, combinând o parte din manevrabilitatea unui 125 cu puterea și stabilitatea unui maxi scuter, fără să coste cât acesta din urmă. Pentru cineva care a ajuns la concluzia că are nevoie de un vehicul practic și distractiv pentru a se deplasa, nu neapărat de o motocicletă, un scuter din această categorie este cea mai logică decizie. Are suficientă putere pentru a rula relaxat cu 130 km/h atunci când e nevoie, ținuta de drum e similară unei motociclete, consumă în jur de 3 l/100 km și are portbagaj sub șa. Pe scurt, urban și touring pentru scurte escapade.
Yamaha XMAX 300 – Motor și transmisie
27,6 CP dintr-un monociclindru de 292 cmc nu este vreun record, și asta ne bucură. Accentul se pune pe rafinament. Inclusiv sunetul este plăcut. Nu este ceva nou, aici lucrurile s-au păstrat de la generația anterioară. Strict din punctul de vedere al performanțelor, ce încântă cel mai mult este liniaritatea cu care livrează resursele. Răspunsul la accelerație este destul de direct chiar și la plecările de pe loc. Există o foarte mică pauză, însă nu-ți dă nicio clipă senzația că s-ar tura în gol cât se pregătește.
Pentru oraș puterea este mai mult decât suficientă. Ajunge imediat la 40-50 km/h, iar dacă nu ești atent te vei trezi că depășești viteza legală, din simplul motiv că nu stă prea turat ca să bagi de seamă. În general, consumul afișat s-a menținut până în 3,5 l/100 km. Și am avut parte de toate tipurile de drumuri, de la oraș în timpul orei de vârf la autostradă și serpentine cu diferențe de nivel și am mers, la fel ca toți participanții la lansare, cu gazul deschis aproape tot timpul.
Traseul ne-a purtat de la Milano spre lacul Como și în jurul lui pe drumuri naționale înguste și virajate, ideal pentru a încerca latura distractivă a lui XMAX. Doar când a început tot grupul să ridice ritmul ne-am fi dorit un pic mai multă putere la ieșirile din viraj. Mirosea a frâne încinse? evident. Doar că după 5-10 km am început să ne bucurăm de un ritm mai relaxat și, la fel ca mai devreme, răspunsul prompt al motorului contribuie mai mult la experiență decât puterea. Pe termen lung, pentru utilizatori, cel mai important este că poate susține un ritm decent.
130 km/h pe autostradă și mai avea pedală. Viteza maximă declarată este de 138 km/h dar, nu este o noutate că ajunge fără mari eforturi până acolo. Nu că ai avea nevoie, însă transmite sentimentul plăcut că rulează liniștit la viteze de autostradă.
Yamaha XMAX 300 – Ciclistică și frâne
Yamaha se laudă cu faptul că XMAX se conduce ca o motocicletă. Meritul principal pentru asta îl are furca față care se prinde de jug prin două cleme triple, la fel ca la marea majoritate a motocicletelor. Rigiditatea crescută a ansamblului și geometria asigură acel nivel de sportivitate care să te implice în condus și să te răsplătească dacă mergi corect. Se simte cum lucrează ambele capete și cum răspund la comenzile tale. De exemplu dacă frânezi spre jumătatea unui viraj cu vizibilitate. Da, te trezești uneori căutând trase ideale fără să-ți propui asta. Te îmbie la condus.
Confortul este o surpriză plăcută. Cursa spate de 79 mm nu anunță o călătorie prea plăcută dar, se dovedește a fi peste așteptări. Ce surprinde cu adevărat este cum se comportă la trecerea accidentală prin gropi sau peste denivelări de genul liniilor de tramvai: nu sare din ele și nu se destabilizează. Cele 183 kg în ordine de mers îl fac să se simtă ca o motocicletă în astfel de situații. Sentimentul de calitate, Kando cum ar spune japonezii, vine din simplul fapt că XMAX se simte bine închegat.
Frânele au primit o atenție sporită, bazată pe feedbackul clienților. S-a renunțat la cursa scurtă și dură în favoarea uneia mai lungi, ceva mai moale, care poate fi dozată precis cu ușurință. Nu este în detrimentul sportivității, pentru că dacă știi să o dozezi vei putea face corecții fine fără să te concentrezi pentru asta. Maneta în sine are o formă care te ajută să-ți găsești ușor poziția ideală a degetelor. Însă mi-ar fi plăcut acel cap de reglaj găsit pe atât de multe motociclete, așteptam să găsesc asta pe un XMA
Yamaha XMAX 300 – Ergonomie și confort
Șaua are un profil modificat, fiind mai îngustă în zona coapselor pentru a facilita accesul la sol atunci când se stă sau se fac manevre pe loc. Așa cum bănuiești, acești puțini centimetri pe care îi câștigi la ergonomie limitează puțin volumul portbagajului. Dacă până acum XMAX 300 acomoda cu ușurință două căști integrale (la 125 nu era loc fizic, iar la T-MAX forma nu era ideală), acum casca ar trebui să aibă dimensiuni mai mici sau să nu fie din rândul celor sport, alungite și cu profil aerodinamic pronunțat. Limita este
Ghidonul are două poziții, iar în timpul testului am nimerit-o pe cea retrasă spre spate. La 1,80 m înălțime mi-am găsit poziția relativ ușor și datorită noului șezut mai lung al șeii, care permite un spațiu mai mare de manevră. Însă mă simțeam la limită, de aceea este bine de știut că mai puteam „împinge” ghidonul mai în față.
Parbrizul are două poziții (nu se reglează din mers), iar diferența de înălțime dintre cele două este de 5 cm. Suficient cât să facă o diferență notabilă. Nu cred că mai trebuie să spun că ești bine protejat de vânt dar, merită menționat că este stabil la viteze mari. Depășind camioane și tiruri pe autostradă nu am simțit că aș fi lovit de o pală de vânt atunci când treceam de ele. Taie bine aerul.
Zona mediană este mai îngustă ca până acum, iar asta îți permite să stai cu picioarele mai apropiate. Un plus pentru confort din două părți: este o poziție mai sănătoasă și îți poți ascunde cu ușurință genunchii atunci când scade temperatura sau începe ploaia.
Yamaha XMAX 300 – dotări
Începem cu deja clasicele ABS, controlul tracțiunii, faruri și semnale LED. Apropo, acestea din urmă sunt poziționate mai sus, la nivelul ghidonului, pentru a fi observate mai ușor. Noutățile sunt ecranele TFT care asigură și interfața pentru conectarea bluetooth cu un smartphone.
În varianta standard XMAX vine dotat cu un TFT color de 4,3 inci, care oferă printre altele și diferite teme pentru afișaj. Eco îți arată un grafic cu bare în timp real pentru a monitoriza consumul, Tacho îți afișează turația pe mare parte din suprafață iar Speed îți arată mare care este limita de viteză pe segmentul de drum, și îți indică și grafic prin culori cât mai ai până la ea sau cu cât ai depășit-o. Informațiile sunt furnizate de telefonul conectat și navigație.
Ca la orice telefon modern sau tabletă, o bară de notificări îți indică informații esențiale și te anunță când primești apeluri, mesaje sau e-mailuri. Partea interesantă este că poți vedea corpul mail-ului, spre exemplu. Alt detaliu interesant este că poți accesa și verifica direct pe ecran prognoza meteo. Un artificiu, cu siguranță, dar unul plăcut.
Navigarea în meniu se face prin butoane clasice, unul dublu pentru sus-jos și un OK în centrul acestuia. Soluția este mult mai ușor de folosit decât acea rotiță de la Ténéré. Cei care folosesc intercom pentru comunicații sau muzică vor găsi utile butoane și afișajul mare.
Tech Max oferă un TFT de 4,2 inci și un LCD cu matriță inversă pentru viteză, nivel combustibil și kilometri parcurși. În zilele însorite, sunt anumite unghiuri în care lumina directă a Soarelui îl fac greu de citit. Nu pentru că ar trebui să fie mai puternic iluminat, ci pur și simplu pentru că reflectă în el plasticul ce acoperă ghidonul.
Diferența notabilă dintre cele două versiuni, pe lângă ecranul supimentar, este faptul că cel de 4,2 inci poate funcționa ca navigație. Folosește Garmin, ce poate fi descărcat gratuit, și se conectează prin aplicația nativă Yamaha MyRide. În ea mai poți monitoriza o mulțime de date privind XMAX-ul tău, poate una dintre cele mai distractive fiind unghiul maxim de înclinare atins.
Altfel, Tech Max oferă finisările cu piele premium atât pentru șa cât și pentru compartimentele din carenajul față, acele mici torpedo-uri. Spun torpedo pentru că abordarea generală pare una preluată din domeniul auto: ai impresia că ești într-un mic habitaclu, chiar dacă ești în aer liber, iar micile detalii îmbunătățesc experiența generală. Pe lângă ele mai oferă suporți pentru picioare din aluminiu, brațe din aluminiu pentru oglinzi, plus manșoane diferite. Dar cel mai important, de departe, culoarea Dark Petrol, aceste verde mat, în combinație cu jantele aurii.